fjern søgeboks

kursus

Matematikvejlederkursus M2

Medlemskursus

Modul 2: 28.-30. januar 2026


Modul 2 har særligt fokus på brug af IT-værktøjer og digitale læremidler. Vi diskuterer den didaktiske anvendelse af forskellige programmer, ligesom vi sætter særligt fokus på geometri, statistik og sandsynlighed. Herudover kigger vi nærmere på progression, faglig læsning og sproget samt forholde os til matematikvejlederrollen og fagteamet på skolen.


Denne gang vil vi sætte særligt fokus på brug af IT-værktøjer i matematikundervisningen. Vi diskuterer den didaktiske anvendelse af dynamiske geometriprogrammer, regneark og CAS-programmer.

Fagligt sætter vi fokus på geometri samt statistik og sandsynlighed. Herudover kigger vi nærmere på eleven som digital producent og vi analyserer digitale læremidler.
Ligeledes bliver der tid til at drøfte (og afprøve) den aktuelle udvikling omkring matematikkens rolle i forbindelse med teknologiforståelse og programmering.

Derudover vil vi se på progression, faglig læsning og sproget samt forholde os til matematikvejlederrollen og fagteamet på skolen.

Det indbefatter:

  • Arbejde med dynamisk geometri med særlig fokus på undersøgelser og ræsonnementer knyttet til brugen af GeoGebra i matematikundervisningen.
  • Anvendelse af regneark til at arbejde med statistik og sandsynlighed – herunder simulering og målsøgning.
  • Diskussion af hvordan matematikundervisning kan rumme relevante aspekter af teknologiforståelse – herunder konkrete afprøvninger på programmering.
  • Diskussion om hensigtsmæssig skriftlig kommunikation med hjælp af IT-værktøjer – blandt andet med tanke på den skriftlige prøve i 9. klasse.
  • Muligheden ved særlig IT-støtte til bl.a. ordblinde elever i matematikundervisningen.
  • Nedslag i digitale læremidler – herunder fagportaler og træningsdatabaser.
  • Diskussion af hvad faglig læsning kan bidrage med som arbejdsmetode til en bedre opgave løsningsstrategi.
  • Overvejelser om hvordan man forbedrer den faglige kommunikation i klasserummet. 
  • Rollen som matematikvejleder på skolen - muligheder og faldgruber.

To undervisere med årtiers erfaring
Duoen Lars Busch Johnsen og Bent Lindhardt udgør det stærke underviserteam på kursusrækken.

Lars Busch Johnsen er lektor ved Professionshøjskolen Absalon. Lars er medforfatter til en række lærebøger, involveret i udviklingen af undervisningsmaterialer og grundlæggende optaget af undersøgende matematik. Lars har i flere år undervist på FRISKOLERNEs matematikvejlederkurser.

Bent Lindhardt er lektor i matematik ved Professionshøjskolen Absalon og har i mange år arbejdet med formidling, netværksdannelse, forskning og udviklingsprojekter inden for matematikundervisning. Bent har desuden været en del af styregruppen bag KiDM-projektet, der er et landsdækkende projekt om øget kvalitet i dansk og matematik-undervisningen. Bent har i en lang årrække været underviser på FRISKOLERNEs Matematikvejlederkurser.

Modulernes opbygning og indhold
Hvert modul varer tre dage med undervisning hele dagen og ud på aftenen, afbrudt af gode pauser og måltider.
Modulerne tages i rækkefølge. Vær opmærksom på, at der er individuel tilmelding til de enkelte moduler.
Modul 3 afholdes den 22.-24. april 2026.

Detaljeret program og flere detaljer sendes til tilmeldte umiddelbart før kursets afholdelse.

Har du spørgsmål til indholdet eller din deltagelse, så kontakt os gerne i Friskolernes Hus.


Kontakt Friskolernes Hus

62 61 30 13
kursus@friskolerne.dk

Få nyheder fra FRISKOLERNE!

Få nyt fra FRISKOLERNE via vores nyhedsbreve og vores nyhedsagent.

Du bestemmer selv, hvilke emner du vil have nyheder om - og du kan til enhver tid afmelde dig igen.
TILMELD dig nyhedsbreve og nyhedsagent.

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE