Matematikvejlederkursus M3
Modul 3: 22.-24. april 2026
På tredje og afsluttende modul fordyber vi os i elevers vanskeligheder (og talent) i matematik herunder talblindhed.
Vi vil analysere og vurdere mulige kortlægningsmaterialer samt se på mulige indsatser for marginaleleverne. Dette gør vi gennem diverse cases, hvor vi forholder os til mulige metoder og indhold herunder hjælpemidler.
Derudover vil vi se på de nye fagplaner som skal gælde fra skoleåret 2027/28.
Det vil indbefatte:
- Oplæg om den internationale forskning om at være i vanskeligheder i matematik.
- Oplæg om hvad der karakteriserer elever i matematikvanskeligheder herunder forskellige årsagssammenhænge til vanskelighederne.
- Specielt om talblindhed - hvad det er og hvilke kendetegn.
- Om kortlægning og screening af elever i matematikvanskeligheder indbefattet forskellige cases.
- Om den talentfulde elev og mulighederne for ”at fodre” med udfordrende undervisning.
- Diskussion af mulige undervisning og organisering af specialundervisning - såvel dansk som international forskningsviden.
- Oplæg og diskussion af særlig indsatser.
- Oplæg om de nye fagplaner, som de formodes at blive, og diskussion om, hvordan man som matematikvejleder kan implementere de nye forventninger til matematikundervisningen i Danmark.
- Oplæg om ændringer, der er på vej relateret til prøver og test i grundskolen - og om prøvesituationen i al almindelighed.
- Diskussion og afsøgning af muligheder for hvordan I kan støtte og hjælpe hinanden (i mindre netværk) med arbejdet som matematikvejledere.
To undervisere med årtiers erfaring
Duoen Lars Busch Johnsen og Bent Lindhardt udgør det stærke underviserteam på kursusrækken.
Lars Busch Johnsen er lektor ved Professionshøjskolen Absalon. Lars er medforfatter til en række lærebøger, involveret i udviklingen af undervisningsmaterialer og grundlæggende optaget af undersøgende matematik. Lars har i flere år undervist på FRISKOLERNEs matematikvejlederkurser.
Bent Lindhardt er lektor i matematik ved Professionshøjskolen Absalon og har i mange år arbejdet med formidling, netværksdannelse, forskning og udviklingsprojekter inden for matematikundervisning. Bent har desuden været en del af styregruppen bag KiDM-projektet, der er et landsdækkende projekt om øget kvalitet i dansk og matematik-undervisningen. Bent har i en lang årrække været underviser på FRISKOLERNEs Matematikvejlederkurser.
Modulernes opbygning og indhold
Hvert modul varer tre dage med undervisning hele dagen og ud på aftenen, afbrudt af gode pauser og måltider.
Modulerne tages i rækkefølge. Vær opmærksom på, at der er individuel tilmelding til de enkelte moduler. Efter endt modul 1-3 udleveres deltagerbevis.
Detaljeret program og flere detaljer sendes til tilmeldte umiddelbart før kursets afholdelse.
Har du spørgsmål til indholdet eller din deltagelse, så kontakt os gerne i Friskolernes Hus.