Budgetværktøjet til 2025 og 2026 er klar

FRISKOLERNE udarbejder hvert år et budgetværktøj, og nu er værktøjet for finansåret 2025-26 klar. Læs mere her.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
16.09.24

FRISKOLERNEs budgetværktøj til finansåret 2025 og 2026 er nu klar. Læs først vejledningen.

Er skolen vant til at anvende FRISKOLERNEs budgetværktøj, kan fanen 'Ændringer i dette værktøj' med fordel læses, inden budgetarbejdet påbegyndes. Her er beskrevet de ændringer værktøjet har i forhold til sidste års version.

Herudover er der tilføjet en fane med 'gode råd til check', som vi anbefaler, skolen bruger under udarbejdelse af budgettet eller som en check efter endt budgetarbejde.

OK-24 er stort set implementeret i budgetværktøjet, dog er der ved skolens øverste leder, afdelingsledere for det pædagogiske personale, pædagoger samt ansatte under 3F og HK-overenskomst visse opmærksomhedspunkter.

Som en hjælp til budgetarbejdet har FRISKOLERNE udarbejdet en samling af OK24, som kan hentes her. Samling af OK-24.

OK-ændringer skrevet med sort er OK-ændringer budgettet selv beregner.

OK-ændringer skrevet med rødt er OK-ændringer, som skolen selv skal være opmærksom på og forholde sig til. Teksten skrevet med grønt beskriver, hvordan overenskomstændringerne registreres i budgetværktøjet.

Vær opmærksom på, at statstilskuddet er beregnet ud fra finanslovsforslaget. Ændres taksterne i finansloven, der forventes vedtaget i december 2024, udsender FRISKOLERNE et rettebilag, der beskriver, hvordan statstilskudstaksterne ændres. Hold derfor øje med SkoleNyt.

Særligt tilskud til specialundervisning viser sig hvert år at falde ca. 7-8 pct. Ønsker skolen at budgettere på den sikre side mht. tilskud til specialundervisning, er det derfor en god ide at rette disse takster i fanen ”satser”.

Hent værktøjet her:

Budget 2025 og 2026

Eksempel på budgetforudsætninger, der understøtter skolens budget