FRISKOLERNE på Folkemøde 2025 - skal du og din klasse med?

Mød andre friskoler og hele Danmarks debatscene, hvor jeres elever kan se, lytte og ikke mindst deltage i den offentlige debat. FRISKOLERNE afholder en række onlinemøder, hvor muligheder, program og koordinering aftales. Første møde er 8. november 2024.
Af: Vibeke Helms, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
01.10.24

FRISKOLERNE prioriterer Folkemødet på Bornholm højt, og en stor del af bestyrelsen deltager i årets store demokratifestival. Vi er med til at sætte aftryk og får selv indtryk med tilbage til det politiske arbejdsværksted. Bestyrelsen bliver en aktiv del af formandskabets netværksarbejde og vores politiske stemme og arbejde når endnu længere ud, når vi tager til Folkemøde sammen.

Du og dine udskolingselever har også mulighed for at være med. Folkemøde er samfundsfag i meget højt tempo, så du kan give dine udskolingselever mulighed for at være en aktiv del af det levende demokrati ved at deltage i debatter, lytte til oplæg, møde mennesker på kryds og tværs af Danmark. Folkemødet satser på endnu flere unge deltagere, og der er mange elementer i programmet, der er målrettet unge.

Skal I med i 2025?

• Skal dine elever have program på Ungdomshøjen?
  • Skal I overnatte i Camp ung agenda?
  • Der er mulighed for at få fri transport med DSB frirejse.

Hvad er Ungdomshøjen?

Ungdomshøjen er friskolelevers mulighed for at prøve kræfter med åbne debatter. På Ungdomshøjen er en scene, og den kan blive jeres. I får 45 minutter til at sætte debatten i øjenhøjde med andre unge. Der bliver også huller på 15 min, hvor man kan byde ind med en talk fra scenen.

Igennem mange år har FRISKOLERNE deltaget på Folkemøde, og det gør vi med god grund: friskolernes stemme er vigtig, når demokrati og civilsamfund mødes og drøfter samfundets næste bedste skridt. Vi kommer med store ører og lytter efter tendenser og dagsordner, der kan blive vigtige for vores muligheder for at skabe god skole til alle børn.

Camp ung Agenda

Friskoleleverne kan bo på Camp ung agenda, der ligger helt centralt på Folkemødepladsen. Her bor friskoleelever sammen med efterskoleelever og unge fra hele landet. Grundskoleeleverne samles i en afgrænset del af campen. Overnatningspriserne afklares snarest.

Adgang til Folkemødet er gratis og arrangementerne er åbne.

Vil du vide mere om muligheder for deltagelse i 2025?

FRISKOLERNE afholder en række onlinemøder hvor muligheder, program og koordinering aftales. Første møde er 8. november kl. 11.00-12.00. Tilmelding til vibeke(at)friskolerne.dk