Ny pulje: Søg om midler til at forbedre morgensamlingen

En ny pulje gør det muligt at søge om tilskud til aktiviteter, der understøtter motivationen til morgensang på landets grundskoler.
Af: Maria Hinding, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
03.09.24

Statens Kunstfond tilbyder nu tilskud til danske grundskoler for at fremme morgensang. Skoler kan søge støtte til aktiviteter, herunder efteruddannelse af lærere, ansættelse af akkompagnatører, indkøb af instrumenter og sangbøger samt andre initiativer, der understøtter morgensangen.

Hvad er formålet?
Formålet med puljen er at fremme motivationen til at synge morgensang og understøtte musiklivet i Danmark. Skolerne opfordres til at arbejde systematisk med morgensang som en naturlig del af skolens hverdag.

Hvem kan ansøge?
Alle danske grundskoler kan ansøge, enten individuelt eller som en samlet gruppe af skoler. Ansøgninger vurderes løbende, og projekterne skal finde sted i skoleåret 2024/2025.

Vær med til at sætte morgensang på dagsordenen
Med de ansøgte midler har I som skole mulighed for at sætte fokus på jeres morgensamling. I får muligheden for at styrke fællesskabet omkring morgensangen og fremme en god start på skoledagen.

To nye udgivelser fra FRISKOLERNE
Omkring årsskiftet udgiver FRISKOLERNE to nye bøger, Friskolesangbogen og Håndbog til morgensangen. Begge bøger har netop til formål at sætte fokus på forbedringen af morgensamlingen. Du kan læse mere om bøgerne her.

Med den nye pulje vil det fx være muligt for skolerne at søge om tilskud til indkøb af de nye bøger.

I forbindelse med udgivelsen af den nye sangbog arbejdes der på at lave en række kurser, der specifikt retter sig mod at give lærere værktøjer til at styrke morgensangen.

Læs mere om puljen og ansøgningsprocessen