Nyt uddannelsesudspil: Afskaffelse af 10. klasse

I dag har regeringen lanceret uddannelsesudspillet »Forberedt på fremtiden - Flere i gymnasiet«. Udspillet præsenterer regeringens vision for at sikre alle unge et attraktivt gymnasietilbud i et nyt og mere fleksibelt uddannelseslandskab. Der lægges vægt på tre overordnede principper: at skabe attraktive ungemiljøer, sikre åbne døre til fremtidige uddannelsesmuligheder og tilbyde et gymnasie tæt på alle unge.
Af: Maria Hinding, Friskolernes Hus
Presse & politik
09.10.24

På grundskoleområdet foreslås det med udspillet bl.a., at 10. klasse afskaffes (dog ikke på efterskoleområdet) og delvist integreres i andre tilbud. 10. klasse skal afløses af nye muligheder for de unge i skoleåret efter 9. klasse:

• Efterskoler og frie fagskoler får mulighed for at tilbyde et 10. skoleår, hvor det faglige indhold og kravene vil minde om den nuværende 10. klasse.
  • Der afsættes midler til at støtte en afgrænset gruppe af unge, som ikke er klar til at starte på en ungdomsuddannelse for at dække hele eller dele af egenbetalingen for et efterskoleophold.
  • Elever i specialundervisning får mulighed for at tage 9. klasse over to år i en specialklasse eller på en specialskole.
  • Elever, som ikke består folkeskolens afgangseksamen eller frafalder en anden ungdomsuddannelse, får en ret til at tage den forberedende grunduddannelse (FGU) i skoleåret efter 9. klasse.

Regeringen håber med udspillet at styrke de unges muligheder for at vælge den uddannelsesvej, der passer bedst til deres behov og ønsker.

I Dansk Friskoleforening er der ganske få skoler med 10. klasse, men foreningens formand Peter Bendix Pedersen mener, det er forkert at fjerne 10. klasse for dem, der ønsker dette.

»Vi har ikke brug for ensrettede veje men snarere brede, mangfoldige veje, der tager hensyn til, at unge er vidt forskellige og nogle har altså brug for et modningsår inden egentlig ungdomsuddannelse. Med det fremlagte udspil piller man ved den balance«, udtaler Peter Bendix Pedersen. Han mener desuden, at det højere adgangskrav til gymnasiets almene del (stx) og handelsgymnasiet (hhx) helt sikkert vil sive ned i grundskolen som et øget pres for at opnå bedre karakterer. Det er ikke kun godt i en tid, hvor vi taler meget om trivsel og mening med undervisningen.

Læs hele udspillet her