Skal din skole være med til verdens største skraldeoprydning?

World Cleanup Day løber af stablen 20. september 2024. I hele uge 38 inviteres alle friskoler til at deltage i den globale begivenhed, der sætter fokus på den aktuelle miljø- og klimadagsorden. Få gratis undervisningsmateriale, tilmeld din klasse og giv dem muligheden for at få et affaldshelte-diplom. Læs mere her.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
04.06.24

Den 20. september 2024 løber World Cleanup Day af stablen. I hele uge 38 inviteres alle friskoler til at deltage i den globale begivenhed.

For syvende år i træk inviterer NGO'en Plastic Change danskerne til at deltage i World Cleanup Day. Sidste år deltog 198 lande og områder med over 19 millioner affaldshelte.

Børnene bliver klogere på skrald, oprydning og klima
I 2023 deltog flere hundrede elever, og tilbagemeldingerne fra lærerne er, at World Cleanup Day er en god mulighed for at arbejde med den meget aktuelle miljø- og klimadagsorden:

"World Cleanup Day er en oplagt mulighed til at tale om affald og hvordan vi både kan undgå at det ender i naturen, men også hvordan vi kan undgå affald i det hele taget. Derudover giver begivenheden en unik fællesskabsfølelse, fordi hele verden står sammen om at rydde op," siger Louise Lerche-Gredal, administrerende direktør i Plastic Change.

World Cleanup Day er samtidig en god anledning til at komme ud i det fri og gøre noget konkret og positivt for naturen.

Deltag i det omfang, der passer ind
Plastic Change inviterer alle skoleklasser til at deltage i World Cleanup Day i uge 38. Hvornår det passer bedst i ugen, vil være op til den/de enkelte lærer(e) at beslutte. Eleverne kan på den måde være med i det omfang, som der er tid, plads og lyst til.

Her kan du registrere din/dine klasse(r) til årets oprydning. For at komme i gang med oprydningen kan du desuden hente håndbogen “Nyttig info for institutioner og skoler til World Cleanup Day”. Efterfølgende kan der hentes affaldshelte-diplomer til klassen.

Vær også opmærksom på Plastic Changes undervisningsmateriale Plastikhelteskolen. Her er der materiale om omfanget af plastikforurening, overforbrug og løsninger til plastikproblematikken.

Vil du vide mere?
Du kan læse mere om World Cleanup Day på https://worldcleanupday.dk/