Skoler i landkommuner med op til 150 årselever tildeles særlig pulje

40 mio. kr. til skoler i landkommuner i 2024 og 2025.
Af: Maren Skotte, kommunikationschef FRISKOLERNE
Presse & politik , Administration
30.08.24

Som en del af regeringen landdistriktsudspil »Sammenhæng og balance – frihed, fremtid og muligheder i hele Danmark« indgår flere initiativer på uddannelses- og undervisningsområdet, som bl.a. skal understøtte skoletilbud i landkommuner.

Konkret afsætter regeringen i alt 40 mio. kr. i 2024-2025 (30 mio. kr. i 2024 og 10 mio. kr. i 2025) til at understøtte skoler med op til 150 årselever beliggende i landkommuner. Midlerne tildeles mindre folkeskoler, frie grundskoler og frie fagskoler. Midlerne kan f.eks. anvendes til aktiviteter, indkøb af læremidler eller til energibesparende foranstaltninger på skolerne.

Midlerne tildeles direkte – uden krav om ansøgning – til de skoler med op til 150 årselever, der er beliggende i en landkommune (se Danmarks Statistiks oversigt over landkommuner)

Midlerne gives med ovenstående formål for øje, og der stilles ikke krav om, at skolerne skal redegøre for de forbrugte midler.

I gennemsnit svarer tilskuddet til cirka 140.000 kr. pr. skole med op til 150 årselever i landkommuner i 2024 og cirka 45.000 kr. i 2025. Tilskuddet vil dog blive udregnet efter eksakt antal årselever

Peter Bendix Pedersen, formand for FRISKOLERNE, bifalder håndsrækningen til skoler i landkommunerne

»Det her er en vigtig håndsrækning til skoler i landkommuner, som alt andet lige har helt andre vilkår end skoler i byerne. Det gælder ikke mindst mulighederne for at omlægge til grøn energi, hvor skoler i landkommuner pr definition har markant vanskeligere lånevilkår. Så i forhold til at hjælpe mindre skoler med at finansiere eksempelvis den grønne omlægning, er midlerne meget kærkomne«.

Siden kommunesammenlægningerne i 2007 er antallet af folkeskoler reduceret kraftigt med cirka 300 skoler. En del af de lukkede folkeskoler er beliggende i landkommuner, hvor forældre i stedet har etableret friskoler. Cirka 74 af FRISKOLERNE´s medlemsskolerne lever op til kravene om at være beliggende i landkommuner og har op til 150 årselever. Dog forventes det, at det er elevtallet pr. 5. september 2024, der lægges til grund for beregningerne.

»Midlerne er et signal til de forældre, der har valgt at bosætte sig i landkommunerne om, at man også har øje for, at det skal være muligt at have lokale, velfungerende skoler i hele landet – også udenfor de større byer. Det er et stærkt signal«, siger Peter Bendix Pedersen.

Læs mere om Regeringens landdistriksudspil

Læs også Finanslovsforslag 2025 vedr. de frie grundskoler