Skolerundtur i Frivillighedsalliancen

Projektleder Tinna Ølholm Jørgensen har nu været på besøg hos alle skoler, der er en del af Frivillighedsalliancen, og billedet tegner sig klart – frivilligheden spirer.
Af: Maria Hinding, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik , Administration
17.09.24

Tinna Ølholm, projektleder for Frivillighedsalliancen, har netop afsluttet en række besøg på alle de skoler, der er en del af projektet. Besøgene er en vigtig del af projektets målsætning om at gøre det lettere for skoler at integrere frivillighed og skabe en stærkere kobling mellem elever og det lokale civilsamfund.

Klædt på til projektet
På hvert besøg har Tinna Ølholm gennemgået projektets rammer og mål. Hun har samtidig afholdt sparringsmøder med skolerne for at sikre, at alle er klædt godt på til at implementere de nye tiltag. "Det har været utroligt givende at komme ud på skolerne og opleve deres engagement og idéer. Vi har haft gode dialoger om, hvordan de kan tilpasse frivillighedens plads i hverdagen ude på skolerne," fortæller Tinna Ølholm.

Besøgene er et led i Frivillighedsalliancens overordnede strategi, der fokuserer på samarbejde mellem skoler og lokalsamfund for at styrke unges lyst til at engagere sig i frivilligheden. Dialogen mellem skolerne og projektet sikrer, at alle får mulighed for at bidrage til at udvikle de bedste løsninger, der passer til den enkelte skoles behov.

Netværksmøde
Den 25. september deltager alle de involverede skoler i et fælles netværksmøde. Mødet bliver en vigtig mulighed for at udveksle erfaringer, dele idéer og styrke samarbejdet på tværs af skolerne. Her vil lærere og elever få lejlighed til at præsentere deres indsatser, diskutere udfordringer og inspirere hinanden med konkrete initiativer, der kan fremme frivillighedskulturen blandt unge. Til netværksmødet deltager også Videnscenter for Folkeoplysning, som vil præsentere deres følgeforskningsdesign.

Bliv en del af projektet
I det kommende skoleår vil yderligere 20 skoler få mulighed for at blive en del af Frivillighedsalliancen. Dette giver endnu flere skoler chancen for at styrke elevernes engagement i frivillighed og samfundsansvar gennem målrettede initiativer og samarbejde med lokalsamfundet. Hvis jeres skole ønsker at være med i projektet og bidrage til at skabe en stærkere frivillighedskultur blandt unge, er I meget velkomne til at kontakte projektleder Tinna Ølholm for mere information og tilmelding.

Læs meget mere om projektet på Frivillighedsalliancens hjemmeside