fjern søgeboks

Ny bog fra CeFU sætter fokus på prøve- og karakterfri skole

En ny bog fra Center for Ungdomsforskning (CeFU) ved Aalborg Universitet sætter fokus på de muligheder og udfordringer, der følger med en skolegang uden karakterer og prøver. Særligt fri- og efterskoler har erfaringer, der kan inspirere – men bogen understreger, at en stærk feedbackkultur er afgørende for at fastholde faglighed og motivation.
Af: Maria Hinding, Friskolernes Hus
Kategori
Pædagogik & skoleliv , Administration
22.04.25

‘Skole uden prøver og karakterer’ handler om, hvad der sker, når man skruer ned for karakterer og tager afgangsprøverne ud af skolen. Hvad sker der med elevernes motivation for læring? Deres fokus og præstationer? 

”Man får ikke automatisk bedre læring og trivsel ved at fjerne karakterer og prøver. Afgørende er, hvad man sætter i stedet i forhold til at skabe motivation, læring og mindre pres,” siger professor og centerleder Noemi Katznelson, som sammen med fire kolleger fra CeFU står bag undersøgelsen med titlen: ’Skoler uden prøver og karakterer’, der netop er udkommet i bogform.

Inspiration til undervisere i frie skoler
Bogen henvender sig til friskoler og efterskoler, der allerede er i gang med pædagogisk praksisudvikling og gerne vil inspireres i deres arbejde med særlig motivation for læring hos eleverne og feedback. Men der er også håbet, at bogen kan bidrage til pædagogisk udvikling af grundskolen og uddannelsessystemet mere generelt og til at understøtte den offentlige debat om prøver og karakterer, feedback præstationskultur og faglig læring. 

Feedback som bærende pædagogisk princip
Men det er ikke nok blot at fjerne prøver og karakterer. I ‘Skole uden prøver og karakterer’ fremhæves vigtigheden af, at skolerne erstatter disse traditionelle evalueringsformer med en gennemarbejdet feedbackkultur.

”Der er generelt behov for at styrke skolernes feedbackpraksis og for udviklingen af en feedbackkultur. Det påvirker på forskellige måder alle elever, men rammer særligt en andel af elevernes motivation for læring negativt og fører til tider til tab af mening og retning i undervisningen,” siger professor Noemi Katznelson.

Klik her for at downloade hele bogen her.

Magasinet Friskolen sætter fokus på prøvefrie skoler
I Magasinet Friskolen kan du læse mere om at være en prøve- og karakterfri skole. Ollerup Friskole og Herning Friskole giver deres syn på den pædagogiske virke i en hverdag uden karakterer og prøver samt hvad det betyder for elevernes faglighed og dannelse. Læs hele artiklen her. 

Få nyheder fra FRISKOLERNE!

Få nyt fra FRISKOLERNE via vores nyhedsbreve og vores nyhedsagent.

Du bestemmer selv, hvilke emner du vil have nyheder om - og du kan til enhver tid afmelde dig igen.
TILMELD dig nyhedsbreve og nyhedsagent.

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE