Langt de fleste børn og unge trives i Danmark
Kommissionen slår fast, at der ikke er tale om en trivselskrise, men at der er en række trivselsudfordringer, der skal adresseres.
Svarene på udfordringerne er langt fra entydige, men kommissionen peger blandt andet på et behov for at revitalisere pædagogikken og styrke fællesskaberne.
”Trivselskommissionen er meget tydelig i behovet for at give pædagogikken mere plads og betydning. Det er kærkomment og en god anledning til, at friskoler fortsætter den vigtige samtale mellem forældre, lærere, pædagoger og ledere om, hvordan de bedst håndterer trivselsudfordringerne,” siger Peter Bendix Pedersen, formand for FRISKOLERNE.
Vejen til at forstå mennesket går gennem pædagogikken
De senere års ensidige og psykologiske tilgang til diagnosticeringen af problemer og udfordringer har oftest taget afsæt i de sundhedsfaglige discipliner. Rapporten kommer med en række forslag til en ændret diskurs, hvor udgangspunktet er den pædagogiske tradition og historie.
Pædagogikken ses som et centralt element, når mistrivsel skal forebygges. Vi skal med udgangspunkt i pædagogikken tage hånd om børn og unges karakterdannelse ved at opbygge egenskaber, der fungerer som beskyttelsesfaktorer mod mistrivsel. Der foreslås bl.a. en ændring i karakterskalaen og justering af prøvetrykket i folkeskolen.
Vi ved allerede fra forskningen, at en præstationskultur med et for ensidigt fokus på prøver, karakterer og test er problematisk for elevernes trivsel, såvel som for elevernes læringsudbytte og selvstændighed.
FRISKOLERNE og Efterskoleforeningen har i samarbejde med Center for Ungdomsforskning undersøgt, hvilken betydning prøvefrihed har for elevernes lærings- og mestringserfaringer og dannelse. Dette projekt kommer vi til at fortælle mere om ved Landsmødet den 26. og 27. april 2025.
Friskolen og civilsamfundet
Friskoler er tillige civilsamfundsskoler, der er tæt knyttet til det lokale kultur- og foreningsliv. Vi er derfor særligt glade for, at Trivselskommissionen peger på, at netop trygge og inkluderende fællesskaber i fritid- og foreningslivet kan være en nøgle til at højne trivslen.
Netop frivillighed er omdrejningspunktet i FRISKOLERNEs og Efterskolernes fælles projekt, Frivillighedsalliancen. Her er 10 skoler med til at sætte frivillighed på skoleskemaet. Læs mere her.
Læs mere om Trivselskommissionen her.