10. klasse gør en forskel for unge!

Bevar 10. klasse!

Lyt bare til Tobias, Alma, Niclas, Betty-Marie, Klara, Felucca og Mathias i denne video.

10. klasse har haft en enorm betydning for deres faglige, sociale og personlige udvikling. Deres år i 10. klasse har dannet dem, givet dem en retning og gjort dem klar til en ungdomsuddannelse.

De syv unge mennesker har gået i 10. klasse i vores forskellige skoleformer. På folkeskoler og 10. klassecentre, privatskoler, friskoler, ungdomsskoler, frie fagskoler og efterskoler. Tilsammen dækker alle de forskellige skoleformer i dag et mangfoldigt tilbud af linjer til gavn for forskellige unge med forskellige behov.​

På de unges vegne er vi ærgerlige over regeringens ønske om at afskaffe 10. klasse andre steder end på efterskoler og frie fagskoler. Vi mener, man sagtens kan etablere en ny ungdomsuddannelse og samtidig bevare 10. klasse.

For nogle er 10. klasse en chance for at reparere eller udvikle deres faglighed. Andre har brug for at genfinde sig selv efter grundskolefravær. Og en del har brug for at blive et år ældre, inden de starter på en ungdomsuddannelse.

Over halvdelen af en ungdomsårgang vælger at gå i 10. klasse. De tager ikke fejl. Og det må vi andre heller ikke gøre. Vi appellerer til, at 10. klasse bliver en del af løsningen – også i fremtiden.

10. klasse gør en forskel for unge og for samfundet!

#bevar10klasse

Ungdomsskoleforeningen, Danske Skoleelever, Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening, Friskolerne, Danmarks Private Skoler, Frie Fagskoler, Efterskolerne, Frie Skolers Lærerforening og Landsforeningen af 10. klasser