Lønanalyse 2024 – lærere og børnehaveklasseledere ved Dansk Friskoleforening

De lokalt aftalte løntillæg til lærere og børnehaveklasseledere ansat ved skoler, der er medlem af Dansk Friskoleforening, steg i gennemsnit til 34.517,12 kr. pr. årsværk – en stigning på 8,96 % sammenholdt med sidste års lønanalyse.

Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
Kategori Administrative nyheder

21.10.24

Pr. 30. april 2024 udgjorde de lokalt aftalte løntillæg til lærere og børnehaveklasseledere, ansat ved Dansk Friskoleforenings medlemsskoler, i gennemsnit 34.517,12 kr. pr. årsværk. Det er en stigning på 8,96 % i forhold til lønanalysen fra april 2023. Lønstatistikken, der er baseret på skolernes indberetninger til Fordelingssekretariatet pr. 30. april 2024, omfatter 3.103 årsværk ansat på 268 medlemsskoler. Skoler med færre end 3 årsværk har vi ikke data på. Disse samt de 7 skoler der ikke er indberettet lokalløn på, er ikke med i statistikken.

Lønanalysen viser at de centralaftalte tillæg stort set er uændret i forhold til sidste år. Stigningen på de centralaftalte tillæg på ca. 6 pct. svarer til den almindelige lønstigning forårsaget af stigning i reguleringsprocenten.

Undervisningstillæg og øvrige centralaftalte tillæg viser en mindre stigning. Årsagen hertil er at indberetningen af disse tillæg sker for perioden 1. maj 2023 – 31. april 2024 og er dermed beregnet med flere reguleringsprocenter hvorimod de øvrige overenskomsttillæg er indberettet som det udbetalte beløb april 2024 hvor lønnen i forhold til april 2023 er steget med ca. 6,3 pct.

Øvrige centralaftalte tillæg er feks. praktikvederlag, arbejdstidsbestemte tillæg og specialundervisningstillæg.

Faldet i udmøntning af trin 4-tillæg skal forklares med, at der er ansat færre lærere med det personlige trin 4-tillæg (enten pga. pension eller andre årsager). Trin 4-tillægget, der tilbage i 2013 blev beregnet til de lærere, der havde min. 12 års anciennitet, består af skolens daværende lokalt aftalte tillæg.

I takt med at skolerne tæller færre lærere med trin 4-tillæg og i stedet ansætter nye lærere, der får del af skolens nuværende lokalt aftalte tillæg, tælles disse tillæg i stedet som ”rene” lokalt aftalte tillæg. Med andre ord er faldet af trin 4-tillæg medårsag til en del af stigningen på det samlede lokalt aftalte tillæg.

Også her er der forskel på hvilke perioder løndelene er indberettet for, hvorfor ikke alle er indberettet med den totale reguleringsprocentstigning på ca. 6,3 pct.

Lønanalysen viser at udbetaling af lokalt aftalte tillæg fordeler sig med ca. 56 pct. som kvalifikationstillæg, ca. 41 pct. som funktionstillæg og ca. 3 pct. som resultatløn og engangstillæg.

Nedenfor er analysens 268 skoler fordelt i fraktiler pba. størrelsen af lokalløn. Skemaet viser også lokalløn pr. årsværk og lokal løn pr. elev.

Ønskes at se en fordeling af lokalløn på kommunalt plan og eller skolestørrelse er det muligt at anvende Friskolernes statistikberegner.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at statistikken rummer såvel nye skoler som ”ældre” skoler, skoler med god drift og skoler der har økonomiske vanskeligheder. Der er også skoler der vægter at have flere lærerårsværk end andre. Et valg der kan betyde større central aftalte lønudgifter og dermed lavere lokallønsmidler. Sammenligning af egen skole til statistikker der viser et gennemsnit, skal derfor tages med visse forbehold.

Statistikberegner på kommunalt plan og skolestørrelse