Tillidsrepræsentantens opgaver
Tillidsrepræsentanten (TR) er den faglige organisations repræsentant på arbejdspladsen og medarbejdernes repræsentant i forhold til ledelsen.
Tillidsrepræsentanten har en særlig pligt til at handle i overensstemmelse med gældende ret og overenskomster og til at fremme gode og rolige arbejdsforhold.
Opgavetyper:
- Optage forhandlinger og drøftelser med ledelsen, fx i forbindelse med ansættelser og afskedigelser. Dog anbefaler Moderniseringsstyrelsen, i henhold til persondatalovens regler, at ledelsen ikke udleverer navnet/navnene på den/de medarbejdere, der påtænkes afskediget - hverken før eller efter orienteringen af den pågældende selv. Dermed er det op til den enkelte medarbejder, om vedkommende vil orientere og/eller inddrage tillidsrepræsentanter, og det anbefales, at skolen gør den ansatte opmærksom på denne mulighed.
- I forhold til ansættelser skal TR kun deltage i ansættelsessamtaler i det omfang, ledelsen finder det hensigtsmæssigt. - At tale med og orientere de ansatte, herunder skabe kontakt og koordinering med andre tillidsrepræsentanter på arbejdspladsen, samt at indsamle og formidle information mv.
- Lokale forhandlingsopgaver, som fra organisationen er delegeret til den pågældende.
- Deltage i implementering af de nye lønsystemer og i konkrete lønforhandlinger for den enkelte medarbejder eller grupper af medarbejdere.