Fælles mål, hel eller delvis frihed
Frie grundskoler skal fastlægge og offentliggøre deres undervisningsmål og undervisningsplaner på skolens hjemmeside.
Der er flere forskellige muligheder, når den frie grundskole skal fastlægge undervisningsmål og undervisningsplaner:
- Fælles mål: Fuldstændig overensstemmelse med folkeskolens Fælles mål og vejledende læseplaner uden afvigelser.
- Maksimal frihed: Formulering af egne slutmål, delmål og undervisningsplaner, dog så alle folkeskolens obligatoriske fag og obligatoriske emner er genkendelige.
- ”Mellemveje”: Frie grundskoler kan også vælge ”mellemveje”, hvor de delvist følger folkeskolens Fælles mål og vejledende læseplaner, men samtidig fastlægger og beskriver egne mål og planer for visse fag eller emner.
- Tilbagefaldsreglen: Undlader skolen at beskrive undervisningsplaner på hjemmesiden gælder tilbagefaldsreglen, der betyder at skolens undervisning vurderes i forhold til Fælles mål.
Maksimal frihed og “mellemveje” kræver særskilte beskrivelser
Frie grundskoler har mulighed for at fastsætte egne slutmål, delmål og undervisningsplaner.
Frie grundskoler er forpligtede til at fastsætte og beskrive egne mål og planer, hvis skolens undervisning helt eller delvist afviger fra målene, progressionen eller indholdet af undervisningen i folkeskolen.
Rammer for beskrivelserne:
- Sammenhæng: Skolen skal levere en undervisning, der sikrer sammenhængen med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, altså at eleverne gennem den frie grundskoles undervisning opnår samme viden, færdigheder, kompetencer og niveau som i folkeskolen.
- Kompetenceområder: Man skal kunne identificere de obligatoriske fag og emners overordnede kompetenceområder (Fælles mål) i den frie grundskoles slutmål og delmål.
- Niveau: Den frie grundskoles slutmål skal minimum være på samme niveau som de afsluttende kompetencemål i folkeskolen.
Hvis den frie grundskole fastlægger egne slutmål og undervisningsplaner for hele dens undervisning, skal skolen som minimum fastsætte mål for undervisningen i dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb (delmål).
(Kilde: Friskolelovens § 1: Friskoleloven (retsinformation.dk))