Der er to evalueringskrav til undervisningen på de frie grundskoler:
- Evaluering af elevernes udbytte af undervisningen.
- Evaluering af skolens samlede undervisning.
Evaluering af elevernes udbytte af undervisningen
Formålet er at sikre:
- Tilstrækkeligt fokus på elevens udbytte og faglige progression.
- Grundlag for tilrettelæggelse af undervisningen, så den enkelte elevs behov og forudsætninger tilgodeses.
- At forældre og elever løbende orienteres om evalueringsresultaterne.
Rammer:
- Metodefrihed: Der er ingen krav om, at det skal foregå skriftligt.
- Frie grundskoler er ikke forpligtet til at udarbejde elevplaner.
- Evalueringerne skal være alsidige.
- Karakterer kan ikke stå alene som evaluering.
Valg af evalueringsform og -metode kan afhænge af for eksempel faget, elevgruppen, klassetrinnet eller undervisningsformen.
Evaluering af skolens samlede undervisning
Ifølge Friskolelovens § 1b og c vælger skolen selv evalueringsform og -metode. Skolen skal herefter udarbejde en opfølgningsplan, der forholder sig til evalueringens resultat. På skolens hjemmeside offentliggøres opfølgningsplan og dato for næste evaluering.
Skolen definerer selv om andet end undervisningen i de forskellige fag og fagområder indgår i den "samlede undervisning" (frikvarterer, lejrskoler, morgensang mv).
Krav til skolens samlede evaluering (huskeliste):
- Udvælg evalueringsområde
- Gennemfør evalueringen
- Udvælg punkter til opfølgning
- Dato for næste evaluering og opfølgningsplan
- Offentliggør på skolens hjemmeside
Relevante links
-
Friskolelovens §1b og c:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/161 -
'Evaluering på frie grundskoler', Undervisningsminsteriet:
https://www.uvm.dk/frie-grundskoler/proever-test-og-evaluering/evaluering -
Krav om oplysninger tilgængelige på en fri grundskoles hjemmeside
Krav til skolens hjemmeside (friskolerne.dk)