De store fortællinger bør bringes ind i skolen
Sidsel Bukh, næstformand i Dansk Friskoleforening og lærer på Fænøsund Friskole har skrevet et indlæg i Skolemonitor, hvor der sættes fokus på karakterdannelse og på, at skolen bør fokusere på at belyse menneskelivet fra alsidige perspektiver.
"I skoleverdenen er der sat fokus på karakterdannelse, og et nationalt forskningsprojekt skal inspirere lærere til at arbejde med at styrke dyder som vedholdenhed, selvkontrol og empati hos eleverne. Initiativet er ganske tiltalende og visionært. Skolen har selvsagt en stor rolle i at støtte eleverne i fortsat udvikling af ovennævnte evner, som grundlægges i hjemmet. Børn kan ganske enkelt ikke indgå i et skolefællesskab uden dagligt, i større eller mindre grad, at blive udfordret på selvkontrol, vedholdenhed, empati osv. Sådan er det helt som det skal være. I spørgsmålet om karakterdannelse og dyder, må man dog holde sig for øje, at forældrene har retten til den primære opdragende rolle i overensstemmelse med egne værdier og overbevisninger," skriver Sidsel Bukh.
Hun peger i indlægget på, at skolen bør fokusere arbejdet med karakterdannelse i et eksistentielt perspektiv og beskæftige sig med at kaste lys på, hvad det vil sige at være menneske.