Fra 1. januar 2024 bliver der bedre mulighed for udsat skolestart. Helt overordnet set omhandler ændringerne disse punkter:
- Initiativet til skoleudsættelse kan komme fra dagtilbud eller forældre.
- Lederen af dagtilbuddet skal udarbejde, en skriftlig, vurdering af barnet, hvis der er behov for skoleudsættelse.
- Lederen på den modtagne skole skal involveres, denne kan også være en friskoleleder.
- Den skriftlige vurdering, har ikke formkrav, men skal indeholde en bred faglig vurdering af barnet.
- Efterspørg konkret fremtidig praksis i kommunen. Hvordan involveres kommunalbestyrelsen i praksis i din kommune?
Du kan læse mere i lovgivningen eller i teksten herunder:
Vedr. lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre mulighed for udsat skolestart).
Folketinget har den 30. november 2023 vedtaget L 30 – Lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre mulighed for udsat skolestart). Lov nr. 1545 af 12.12.2023 om bedre mulighed for udsat skolestart kan findes her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1545
Krav om, at lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at der udarbejdes en vurdering af et barn, hvis der er forhold relateret til barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse, der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole (§ 29 a, stk. 1, 2 og 3)
Dagtilbudslederen er ansvarlig for udarbejdning af vurderinger
De nye regler indebærer, at lederen af et dagtilbud er ansvarlig for, at der udarbejdes en vurdering af et barn optaget i dagtilbuddet, som forventes at begynde i skole i det kommende skoleår, hvis der er forhold relateret til barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse, der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole i det kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder, til brug for kommunalbestyrelsens afgørelse om eventuelt at udsætte barnets skolestart med et år. Vurderingen skal også udarbejdes, hvis forældrene direkte anmoder lederen af dagtilbuddet herom.
Med lederen af dagtilbuddet forstås f.eks. den leder, som i det daglige pædagogiske arbejde har ansvaret for den faglige ledelse af dagtilbuddet, en klyngeleder eller områdeleder afhængig af, hvordan den enkelte kommune har organiseret dagtilbudsområdet. Det vil være op til lederen af dagtilbuddet at vurdere, hvem der i praksis skal udarbejde vurderingen.
Vurderingen af barnet skal indeholde lederen af dagtilbuddets pædagogiske vurdering af barnet og dagtilbuddets mulighed for at understøtte barnet i dagtilbuddet, forældrenes vurdering af barnet samt lederen af den modtagende skoles vurdering af muligheden for at understøtte barnet i skolen. Vurderingen skal udarbejdes på baggrund af dialog med forældrene og lederen af den modtagende skole. Der er ikke krav om, at der skal være enighed mellem dagtilbuddet, forældrene og den modtagende skole om, hvorvidt der er behov for at udsætte barnets skolestart med et år.
Med den modtagende skole menes skolen i det distrikt, hvor barnet bor eller opholder sig, en folkeskole efter forældrenes eget valg i bopælskommunen eller i en anden kommune efter reglerne om frit skolevalg, eller alternativer til folkeskolen. Den modtagende skole kan således også være den skole, der forventer at modtage barnet. Hvis det på tidspunktet, hvor vurderingen foretages, ikke er sikkert, hvor barnet skal gå i skole, vil det være distriktsskolen, som dagtilbuddet vil skulle have dialog med.
Det vil være op til lederen af dagtilbuddet at beslutte, hvordan vurderingen af barnet skal foregå i praksis, ligesom det vil være op til lederen af dagtilbuddet at beslutte formen for vurderingen, idet der ikke vil være krav om et særligt format. vurderingen skal være skriftlig.
Den pædagogiske vurdering af barnet vil skulle omhandle barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse både generelt og inden for bestemte områder, der vurderes at være særligt vigtige for barnets parathed til at begynde i skole.