Ophør af samarbejde mellem skole og hjem
Det fremgår af friskoleloven, at børn skal inddrages inden beslutning om udskrivning.
FN’s Børnekonvention artikel 12 om børns ret til at udtrykke meninger og blive hørt om beslutninger, der har konsekvenser for dem, fremgår af Friskolelovens §4a.
Høring af eleven
Overvejer en friskole at udskrive en elev imod elevens/forældrenes ønske, er det vigtigt eleven bliver hørt ved en samtale inden den endelige beslutning bliver truffet. Formålet med høringen er, at elevens perspektiv og eventuelle synspunkter kommer til udtryk. Eleven vil normalt ved samtalen have en bisidder med. En bisidder vil normalt være èn eller begge forældre, men bisidder kan også være en anden person efter elevens ønske.
Samtalen skal foregå, så det svarer til elevens alder og endvidere med overvejelser i forhold til årsagen til skolens ønsker om udskrivning.
Skolen kan kun undlade at inddrage eleven, hvis det anses at være til væsentlig skade for eleven. Ved 'væsentlig skade' forstås f.eks. tilfælde af alvorlig sygdom eller der ligger et langstrakt forløb før beslutning om udskrivning.
Dokumentation
Et udskrivningsforløb skal dokumenteres skriftligt. Der er dog ingen formkrav. Skriftlig dokumentation forstås som referater af samtaler med eleven og forældrene og/eller notater om, at samtaler har været afholdt.
Ombudsmanden har beføjelse til at undersøge klager over udskrivningssager på de frie skoler i relation til Børnekonventionen.
Børne- og Undervisningsministeriet er ikke klageinstans i forbindelse med udskrivningssager, men kan vælge at iværksætte tilsyn med skoler, hvis ministeriet har formodning om manglende inddragelse af elever.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) anbefaler, at skolerne udarbejder en skriftlig procedure (se vejledning), hvor den generelle håndtering af udskrivninger beskrives.
I efteråret 2023 gennemførte ministeriet et tematisk tilsyn indenfor området.
Vejledningsmateriale om elevers ret til inddragelse
Det anbefales, at skolen får nærlæst vejledningsmateriale omhandlende udskrivning.
Læs de tre vejledninger rettet til hhv. elever og skole, der alle kan findes her.
Den_professionelle_bekymring_Vejledning_til_frie_skoler_om_mistrivsel_hos_børn_og_unge_-Underretning_Underretningspligt_STUK.pdf
Underretning og friskolens underretninsgpligt samt en vejledning fra undervisningsministeriet om hvordan de frie skoler håndterer børn og unge, der mistrives og har behov for særlig støtte. Hent fil
FNs_Børnekonvention_Folder_til_elever_Jeg_har_ret_til_at_blive_lyttet_til_Elever_rettigheder.pdf
Folder til elever på frie grundskoler om retten til at blive hørt i sager, hvor der er tale om ophør af samarbejde mellem skolen og familien jf. FNs Børnekonvention. Hent fil
FNs_Børnekonvention_frie_skoler_Folder_til_skoleleder_At_lytte_og_inddrage_.pdf
Folder til brug for skoleledere i forbindelse med ophør af samarbejde med familier jf. FNs Børnekonvention. Hent fil
Guide_til_modtagelse_af_flygtningebørn_og_deres_familier.pdf
Guide om flygtningebørn på frie grund- og efterskoler. Informationsmateriale om børnenes baggrunde og psykiske bagage. Hent fil
Skolers_pligt_til_orientering_om_børn_til_forældre_uden_del_i_forældremyndighed_Social-Børne-_og_Integrationsministeriet.pdf
Denne pjece er en vejledning til skoler i Danmark om forældres ret til orientering om barnet, når forælderen ikke har del i forældremyndigheden. Hent fil
Vejledning_om_underretningspligten_for_ansatte_på_fri–_og_privatskoler_efterskoler_og_frie_fagskoler.pdf
Vejledning om den skærpede underretningspligt for ansatte på friskoler, privatskoler, efterskoler og frie fagskoler. Hent fil